26. decembra 2011

Reformy v církvi

Jak tyto dva texty spolu souvisí? Text o rakouských kněžích je můj, (Rakouská církev ve varu)  text o návštěve papeže v Německu je můj překlad originálu z němčiny. (Benedikt XVI. v Nĕmecku, první balance)  
Zdánlivě odlišné témy, ale v podstatě jde o jedno a totéž: povolení diskuze o reformách v církvi. Celý svět je dnes zmítán krizemi: ten tzv. západní svět krizí ekonomickou a finanční, mnozí mluví o krizi morálky, zbytek světa hladem, suchem, povodněmi, zemětřeseními, hurikány či tajfúny, hrozbou jadrové exploze. Všude hledají lidé východiska ze situací, ve kterých se nacházejí. Jen vedení katolické církve, zdá se, si není vědomo toho, žeby se mělo něco v církvi měnit či napravit.     

O rakouských kněžích informuje dosti podrobně západní, jak oficiální, tak i křesťanský tisk. V Česko-Slovensku jsou zprávy tohoto typu tabu. Jedinou výjimkou byl český Katolický Týdeník, který dvakrát přinesl stručné a žel i neobjektivní informace. Jelikož žiji v Rakousku již skoro 30 let, vystudoval jsem teologii a o zdejším církevním dění něco opravdu vím, poslal jsem do redakce KT tento text. Pan šéfredaktor Antonín Randa mi odepsal, že pokud text zkrátím, zařadí mne snad do poradovníku kandidátů jiných přízpěvku. Za tento druh „ochoty“ jsem mu poděkoval.     

Cestu papeže v Německu sledovaly tisíce lidí, na mši ve Freiburgu jich bylo prý až 90.000. O tom velice obširně informovali všechny katolické média. Že tam ale taky protestovali klidným a mírumilovným způsobem tisíce jiných katolíku proti struktuře vedení Vatikánu jsem již v katolickém tisku nepostřehl.  Co tedy zbývá „církvi zdola“, jak se někdy reformní hnutí v církvi říká, než hledat jiné způsoby, jakými by se dostali jejich myšlenky dál do světa, jako je v tomto případě publikace v časopisech pro Čechy a Slováky v zahraničí Nový Polygon a Klub. V Rakousku velice známy a uznávaný teolog, autor mnoha knih, bývalý děkan vídeňské teologické fakulty Paul Zulehner nedávno řekl pro rakouské média tyto myšlenky: „Zkoumajíce, jak se v dějinách lidství, ale i v církvi vyvíjely organizace, je evidentní, že organizace, která se tvrdě brání reformám, zatvrdne a zkostnatí. Již není déle funkční.

Toto se církvi nesmí přihodit. Kromě toho se taková blokáda ze strany církve dopouští přestupku vůči principu „Ecclesia semper reformanda“ - princípu neustále reformy cirkvi... Posouďte prosím sami, zejména Vy, ctění čtenáři, kteří jste věřicí katolíky, zda jsou tyto hlasy volající po reformě v církvi, dúležité a stojí za to je propagovat dál.  Děkuji za pozornost

Vídeň, 27. septembra 2011

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára