26. decembra 2011

Aféra Groer: Schönborn potvrdzuje včasné podozrenie

Pod týmto titulom publikoval 26. mája tohoto roku rakúsky deník KURIER dodatočné vyjadrenie kardinála Schönborna k afére Groera. Pretože sa jedná o zaujímavú správu, prekladám celý článok:
“Bol to prípad, ktorý šokoval katolícku cirkev a dodnes spôsobuje otrasy: sexuálne zneužívanie mladistvých Hansom Hermannom Groerom odhalené v dobe, keď niesol hodnosť kardinála. 27. marca 1995 uverejnil týždeník PROFIL prípad Groerovej obete – Jozefa Hartmanna. Prvá okamžitá reakcia na tento článok prišla od vtedajších pomocných biskupov Helmuta Krätzla a Christopha Schönborna: podobná lživá kampaň proti kňazom nebola v Rakúsku od čias nacistov.
25. mája 2011 publikovali rakúske noviny FALTER časť zvukovej nahrávky, takpovediac pozostalosť vtedajšieho vydavateľa časopisu PROFIL Hubertusa Czernina.  Je to dlhý rozhovor s Czerninom o afére Groer, ktorý bol pri príležitosti piateho výročia smrti Czernina publikovaný v elektornickej knihe e-Book. V tom interview vyjadruje Czernin svoje zdesenie nad alegóriou, ktorú použili dvaja pomocní biskupi na adresu PROFILU tým, že   zverejnenie informácie o sexuálnom zneužívaní kardinála Groera  pripodobnili nacistickému teroru. (V čase zverejnenia tejto innformácie v roku 1995  bojoval vydavateľ Czernin s rakovinou, ktorej zakrátko na to podľahol. Bol to jemný a citlivý človek, v spoločnosti veľmi vážený, sám si na neho dobre pamätám, preto sa ho vtedajšia krutá reakcia biskupov tak hlboko dotkla, pozn. Prekladateľa)

Czernin sa okamžite pokúšal o nadviazanie kontaktu s biskupom Schönbornom, s ktorým sa osobne poznal. “O niekoľko týždňov neskôr došlo konečne k stretnutiu v mojom byte. Pri tomto stretnutí vyšlo najavo, že kardinál Schönborn  v tom momente samozrejme vedel, že to, čo sme písali, je pravda.”

Včera, 25. mája 2011 potvrdil po prvýkrát kardinal Schönborn na mnohokrát položenú otázku novín KURIER, že mal skutočne už veľmi skoro podozrenie o tom, že informácie o sexuálnom zneužívaní kardinála Groera môžu byť pravdivé. “V čase, keď PROFIL publikoval informáciu, som bol naozaj prekvapený. Považoval som to za lživú kampaň, preto som použil tak drastické slová. V nasledujúcich týždňoch som si uvedomil, že pravdepodobnosť je veľká a že obvinenia majú fundament” - znie stanovisko Schönborna. V dobe rozhovoru s Czerninom nemal vraj “žiadnu istotu”, či to, čo hovorí Czernin je pravda, ale  mal vraj “podozrenie, že obvinenie by mohlo byť pravdivé.”
Konsekvenciou tohoto podozrenia bolo, podľa hovorcu kardinála Schönborna,
že sa Schönborn 15. mája 1995 verejne ospravedlnil za prirovanie k nacistickému teroru.  “Morálnu istotu” o tom, že obvinenia proti Groerovi sú v “podstate pravdivé” potvrdili Schönborn a ostatní biskupi až v roku 1998, teda tri roky neskôr.





Toľko článok z rakúskych novín a k tomu môj stručný komentár:

1. Keď kardinál Groer v roku zomrel, vystrojil mu kardinál Schönborn veľký pohreb. Všetky rakúske média o tom vtedy s pohoršením písali. Nemohol som mlčať ani ja – poslal som mu vtedy list. Keďže mi neodpovedal, poslal som kópiu môjho listu i do novín PRESSE.  Tak ako sa pýtali tisíce ľudí, hlavne však tí, ktorí sa stali obeťami sexuálnych zneužívaní, chcel som i ja vedieť, akým metrom meria katolícka hierarchia, keď jedným šmahom tutlá sexuálne prečiny a druhým hlása o veľkorysosti a zhovievavosti Božej.

2. Každý človek na svete má právo sa brániť, o to viacej, ak je nactiutrhačsky,  klamlivo obvinený z niečoho, čo nevykonal. I cirkev má právo sa brániť. Ale či tomu nebolo v dejinách vždy tak, alebo aspoň väčšinou, že na duchovných, na klérus, na biskupov a pápežov sa nesmelo nič zlého hovoriť, lebo tieto osoby boli vždy považované za imúnne voči zlu, za Hochwürden, (veľadôstojné) za Excellenz (excelenciu) atď? 

Katolícka hierarchia sa celé stáročia rada prirovnáva k pánu Ježišovi. Môj obraz o Ježišovi Kristovi je však kompletne odlišný...

Viedeň, 5.júna 2011   

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára