5. apríla 2012

Reformné hnutie v rakúskej katolíckej cirkvi


„Človek dnešnej doby si uvedomuje svoju slobodu. Vynucovanie si autority a poslušnosti tu nič nezmôže.  Časy vyzývajúce  autority sú nenávratne preč. Doba dohody, partnerstva a slobodného a zodpovedného darovania sa začala.“
Franz Kardinal König: Gedanken für ein erfülltes Leben – Myšlienky pre naplnený život, Annemarie Fenzl a Heinz Nußbaumer, Viedeň 2004.
  
Každá udalosť, každý fakt či konkrétna situácia má svoju históriu, svoje pozadie, svoju minulosť, vývoj a priebeh.
Hovoriť dnes o reformných hnutiach v Rakúsku bez tohto dejinného kontextu by bolo príliš jednoduché a lacné. Kým sa teda dostanem k známym štyrom reformným hnutiam, dovoľte mi, aby som sa vrátil najskôr niekoľko desiatok rokov dozadu  a pripomenul by som dlhú cestu dejinami, kým ovocie zo stromu na ktorom teraz dozrelo, zoberieme do svojich rúk.
Rakúsko je tradičnou katolíckou krajinou. Viac ako 600 rokov tu vládol rod Habsburgovcov, ktorý veľmi starostlivo dbal na  zachovávanie katolíckej viery. Keďže i tu hrozilo nebezpečenstvo protestantských myšlienok, tak ako sa to stalo v Nemecku, Švajčiarsku, v Čechách alebo inde, boli to opäť Habsburgovci, ktorí urobili všetko možné pre to, aby tu  prevládala katolícka viera. A Habsburgovci sa s protestantami nijako nepárali. Ešte z čias Márie Terézie (1717 – 1780) vieme, ako vysídľovala skoro celé dnešné Horné Rakúsko (Oberösterreich) – kraj  okolo Linca a protestantov  nemilosrdne “presádzala” do oblasti dnešného Rumunska a  inde. Už  len tieto akcie, vládne nariadenia, akási vládna propagácia a šírenie jedného správneho náboženstva by samy o sebe mohli stačiť – a historici sa k nim stále vracajú – k vysvetleniu dnešnej náboženskej situácie, predovšetkým fenoménu odchodu z katolíckej cirkvi. Pretože keď budete niekomu servírovať na obed a na večeru stále to isté jedlo a neustále mu tvrdiť aké je zdravé, raz sa vám sprotiví, začnete ho odmietať a budete chcieť niečo iné. Podobný jav v Rakúsku nastal, vyvolaný  spätnou reakciou.
Rakúsko je krajina, kde obyvatelia dbajú na kultúru a určité tradície, ktorých sú súčasťou, akýmsi druhom náboženského folklóru sa stal i tradičný katolicizmus. Hádam nikde inde v Európe nebolo kedysi toľko kláštorov ako práve tu, nikde nestojí toľko kostolov, prevažne barokových a  nekomponovala sa duchovná hudba za takej podpory panovníckeho dvora. Dnes je Rakúsko vzorom krajiny, ktorá dokáže perfektne predať svoju kultúru i svoje tradície  umocnené nádhernou prírodou, predovšetkým horami s neprebernými možnosťami zimných športov. “Žiť z cestovného ruchu” – to je fenomén charakterizujúci dnešné Rakúsko. A tak rakúsky štát vydáva nemalé finančné čiastky na opravy kostolov, kláštorov i iných cirkevných budov. Áno, i to je turistická atrakcia a umenie je ju predať. V Čechách by možno nikoho nenapadlo zháňať peniaze na opravy kostolov v oblastiach, kde už veriaci “vymreli”, kde ich po vysídlení sudetských Nemcov, ktorí ich tam postavili a po stáročia  udržiavali, prestali noví osadníci navštevovať. V Rakúsku je pritom dodnes bežné, že štát poskytne peniaze na rekonštrukciu cirkevných objektov, aj keď už nefunkčných. Financovanie opráv nefunkčných kostolov samé o sebe nemá žiadny priamy vplyv na vznik reformných hnutí a tak teraz prejdeme k takým momentom, ktoré sa priamo podieľali na vzniku dnešných reformných hnutí.  
V krajinách západnej Európy nastal už v šesťdesiatych rokoch 20. storočia veľmi čulý náboženský ruch. Nový duch začal viať dávno pred začiatkom II. vatikánskeho koncilu. Vo Francúzsku sa objavili Arbeiterpriester, kňazi pracujúci ako  robotníci a úradníci; v nemecky hovoriacich oblastiach sa na  diskusie stretávali teológovia,  ktorí boli ochotní meniť  také “dogmy” ako napríklad celibát – spomeňme napr. Memorandum nemeckých teológov z 9. februára 1970, ktoré podpísal i Jozef Ratzinger, vtedy mladý profesor teológie z Regensburgu. (Dnes už asi zabudol, za aké reformy bol ochotný bojovať.) Len o niekoľko mesiacov neskôr               (7. novembra 1970) sa teológovia zišli znovu, aby Memorandum doplnili a spresnili – pripomeňme si stručne šesť najzaujímavejších požiadaviek:
1. Kňazom možno byť i pri inom hlavnom zamestnaní. Kňazská služba nemusí byť nevyhnutne hlavným pracovným pomerom.
2. Kňazom možno byť len na určitú dobu. Kňazská služba sa nemusí nevyhnutne vykonávať do konca života.
3. I svetský človek môže byť duchovným. Kňazská služba sa nemusí nevyhnutne spájať so sociálnym stavom.
4. Človek môže byť kňazom i bez akademického titulu. Kňazská služba nemusí byť nevyhnutne orientovaná vedeckým smerom.
5. Kňaz nemusí žiť v celibáte, môže byť i ženatý.
6. Kňazom môže byť nielen muž. Kňazská služba nemusí byť nevyhnutne rezervovaná len mužom. (Hans Küng: Zradené proroctvo,  str. 44–47)
Ale nepredbiehajme dobu a miesto, vráťme sa do Rakúska. Ako nedávno spomenul prof. Walter Kirchschläger v rozhovore pre rakúsku televíziu, hlavnou hybnou silou na začiatku II. vatikánskeho koncilu bola štvorica osôb: kardinál Franz König z Rakúska (1905 – 2004), kardinál Julius Döpfner z Bavorska (1913 – 1976), kardinál Josef Frings        z Kolína nad Rýnom (1887 – 1978) a teológ Karl Rahner (1904 – 1984), ktorého si Franz König vzal so sebou ako poradcu, pretože v tom čase už mal Rahner zákaz publikovať a sám sa tomu divil, že ho König chce mať pri sebe. Tejto štvorici sa podarilo hneď na úplnom začiatku koncilu zmeniť jeho tok. Konciloví otcovia totiž chceli začať svojím starým, osvedčeným spôsobom, teda poukazovať na to, čo všetko  je v cirkvi dobré a potrebné, čo treba za každú cenu zachovať. Nato vystúpili oní štyria muži s kritickými pripomienkami a zdôraznili, že nadišiel čas veci zmeniť, oživiť, znovunaštartovať. Aggiornamento Jána XXIII. tak nielen podporili, ale priamo vyprovokovali celé koncilové zhromaždenie k tomu, aby začalo otvorene diskutovať o skutočných problémoch cirkvi a o tom, kde a v čom je potrebné, aby sa cirkev zmenila.
Kardinál König bol po návrate do Viedne oslavovaný skoro ako hrdina a Rahner opäť dostal povolenie k publikovaniu.  Rakúska cirkev bola nadšená. Začali sa konať miestne,  diecézne synody, diskutovalo sa a začali sa realizovať koncilové uznesenia. Ľudia boli ozaj zapálení; v tom čase  sa stali známymi a populárnymi mnohí kňazi – farári, ktorí  presadzovali reformy radikálnym spôsobom. Jedným z nich bol napr. dodnes žijúci Helmut Blasche zo Schwechatu pri  Viedni. V pláne bolo zriadiť tzv. živé komunity, Basisgemeinden, v ktorých by sa ľudia navzájom poznali, vedeli jeden o druhom, takže ak by mal niekto problémy, Gemeinde, cirkevné spoločenstvo, by mu pomáhalo. Kňazi mali len čosi akoby zastrešovať, hlavné úlohy mali byť  rozdelené medzi členov spoločenstva. V tom čase určitej eufórie dostali zelenú všetci tí, ktorí sa cítili byť povolaní  v cirkvi niečo konať alebo hovoriť. Tak sa začali aktivizovať  nielen dynamické, polootvorené skupiny veriacich, ale aj také, ktoré sa dodnes označujú pečiatkou “konzervatívne”,  napr. Hnutie Legio Mariae alebo spoločenstvo Opus Dei, ktoré začalo pôsobiť na území Rakúska práve v dobe kardinála Königa. Keď mu vtedy chcel niekto vyčítať neschopnosť udržať si prehľad a to že dal povolenie pôsobiť takým hnutiam, automaticky dostal odpoveď, ktorú kardinál vyslovil už skôr: “To, čo nechal Boh rásť v svojej  záhrade, ja nemám právo zničiť.” Bola v tom jeho tolerancia a veľkorysosť, s ktorou prijímal všetko nové.
Euforická situácia sa vyvíjala ďalej a v roku 1977 sa už otvorene hovorilo o Basisgemeinden v Rakúsku – o základných spoločenstvách. Také spoločenstvo sa zásadne líšilo od farnosti. Zatiaľ čo farnosti sa rozkladajú na veľkej  ploche a zahŕňajú možno stovky ľudí, v základných komunitách išlo o geograficky ohraničenú oblasť a spoločenstvo obmedzené počtom členov. Nemalo by ich byť viac než 70, tak aby každý z nich mal prehľad o druhých, aby sa poznali po mene; keď niekto ochorel, ostatní ho navštevovali, keď stratil prácu, pomáhali mu nájsť novú.  Kňaz bol v spoločenstve len takým katalyzátorom, prinášal Eucharistiu, avšak inak nebol vyvýšený nad ostatnými.  Rozdiely medzi klerikom a laikom boli zredukované na minimum, hlavnými ťahúňmi komunity boli aktívni laici. V roku 1977 pôsobilo vo Viedni  desať takto fungujúcich základných spoločenstiev, dnes existujú hádam ešte dve. (Iné sú v mestách Dornbirn, Landeck, Innsbruck a na iných miestach)
    V roku 1983 sa uskutočnil rakúsky národný katolícky deň – Katholikentag. Definované bolo nielen to, čo tvorí podstatu kresťanského spoločenstva, ale sa kládol dôraz na šírenie Basisgemeinden:
- rešpektovanie tradície, ale zároveň aj ochotné prispôsobovanie sa modernej dobe;
-   rozdelenie pracovných  úloh medzi viacerých ľudí, aby už nebol  za všetko zodpovedný len kňaz;
    -  hľadanie nových foriem existencie – základných  spoločenstiev. Od iných  veľkých farností sa takéto spoločenstvo líšilo i tým, že je to jedna veľká rodina, v ktorej sa všetci poznajú a žijú podľa vzoru prvých kresťanov, ktorí si navzájom pomáhajú a všetko patrí všetkým. Jedným z vonkajších  znakov takéhoto spoločenstva je to, čo sa dodnes praktizuje takmer vo všetkých amerických kostoloch a sem-tam i v Európe, že pred slávením bohoslužby privíta každého prichádzajúceho pri vchode do kostola kňaz alebo niekto z veriacich a keď príde niekto nový, je vítaný osobitne s otázkou odkiaľ pochádza a čo ho priviedlo do tohto kostola a spoločenstva.
Rok 1983 bol dôležitý ešte z iného dôvodu: po prvýkrát pápež prišiel do Rakúska. Kardinál  König mal už 78 rokov  a pretože už skôr požiadal pápeža o odstúpenie z úradu – podľa kanonického práva musí každý biskup dosiahnuvší 75 rokov života požiadať o uvoľnenie z funkcie – a pápež jeho žiadosti zatiaľ nevyhovel,  očakával, že sa tak stane aspoň teraz pri  návšteve pápeža vo Viedni. Ako vzdelaný a dialógu otvorený človek predpokladal, že si o tom v príhodnej chvíli s pápežom pohovorí a že reč príde i na jeho možného nástupcu. Pápež však rozhovor s kardinálom odkladal na neskorší čas. Keď už taký moment nastal a kardinál mal dojem, že by mohol s pápežom hovoriť, ten ho odbil so slovami: “Netrápte sa tým, všetko sa skoro vyrieši.” Kardinál už ďalej nenaliehal a čakal, až sa pápež  alebo niekto z vatikánskej kúrie ozve sám. (Je verejným tajomstvom, že to bol práve kardinál König, kto navrhol a presadzoval voľbu kardinála Wojtylu za pápeža).
 Ubehli ďalšie dva roky, nič sa nedialo a tak v roku 1985 znovu požiadal pápeža o možnosť odstúpenia z funkcie. Medzitým odcestoval na prednáškovú cestu do USA. Pri návrate, ešte počas cesty z Ameriky sa z rádia dozvedel, že pápež menoval nového viedenského biskupa, benediktínskeho mnícha Hermanna Groera. Pre Königa to bol dvojnásobný  šok.  On, človek usilujúci sa  celý život o komunikáciu a transparentnosť v cirkvi, sa musí z druhej ruky dozvedať o menovaní svojho nástupcu bez toho, aby ho požiadali o rozhovor a možnosť vyjadriť sa. Po druhé, Groer bol celkom  neznámy človek  a to málo čo sa o ňom vedelo bolo, že            z každej doterajšej funkcie utiekol a vzdal sa jej. Kedysi pôsobil ako svetský kňaz, funkciu mu na vlastnú žiadosť odňali a stal sa vychovávateľom v prípravnom seminári pre budúcich adeptov kňazstva v Hollabrunnu. Tam došlo k zneužívaniu študentov, čo ale na verejnosť preniklo až neskôr.  Napokon odtiaľ Groer tiež odišiel a vstúpil už v pokročilom veku k benediktínom do Götweigu.  A tu si ho pápež sám vybral ako nástupcu na arcibiskupský stolec do Viedne.  Pritom je známe čo preniklo na verejnosť, že meno Groer na žiadnej listine možných kandidátov pre menovanie biskupom nefigurovalo. (V 80-tych rokoch sa v cirkevných veciach hodne angažovala rakúska Ľudová strana – ÖVP – bohužiaľ niekedy  až priveľa a kriticky sa vyjadrovala na adresu kardinála Königa a iných reformne – koncilu oddaných – kňazov. I toto jej stanovisko mohlo nepriamo vyvolať potrebu svätiť na biskupov Rímu oddaných a zbožných kňazov.)
Až teraz, po toľkých rokoch sa verejnosť dozvedá nové informácie o tom, ako prebehla voľba Groera. V nedávno vydanej knihe Helmuta Krätzla, pomocného biskupa Königa, Mein Leben für eine Kirche, die den Menschen dient  (Môj život pre cirkev, ktorá slúži ľuďom) je prvýkrát uverejnený  list, ktorý Helmut Krätzl napísal pápežovi a v ňom mu opisuje  situáciu v Rakúsku a tiež sklamanie veriacich z menovania  Groera na viedenského biskupa a Krenna na jeho pomocného biskupa (str. 71–76). O existencii tohto listu sa prakticky nevedelo a ako sám biskup Krätzl hovorí dlho uvažoval, či ho má teraz  vôbec uverejniť. Nakoniec sa rozhodol pre uverejnenie, aby na sklonku svojho života ukázal, že vtedy  nemlčal, že boli i iní, ktorí nemlčali ale ich hlasy boli umlčané z Ríma. Na list, ktorý bol napísaný v priateľskom duchu, mu pápež stručne odpovedal prostredníctvom štátneho sekretára kardinála Casaroliho až za štyri mesiace, kde ho ubezpečuje, že Svätý Otec berie jeho list do úvahy a modlí sa za neho.
Kardinál König bol, touto novou situáciou a hlavne spôsobom ako sa dozvedel o menovaní, hlboko zasiahnutý. Z jeho najbližších kruhov preniklo na verejnosť ako trpel. Napriek tomu si až do smrti zachoval veľkosť a charakter. Nikdy na verejnosti nekritizoval ani pápeža, ani nového menovaného biskupa. Za zmienku stojí jedna zdanlivá  maličkosť. Keď oslavoval svoje 90. narodeniny v kruhu priateľov, kňazov a laikov, jedným z hosťov, ktorí predniesli  slávnostný prípitok bol i jeho bývalý spolužiak zo seminára, kňaz Jantsch. Všetkých šokoval, keď povedal: “Franz, prajem ti skorú a hlavne dobrú smrť.” Mohli by sme povedať, aká to nehoráznosť  a mohli by sme pochybovať o tom, či ten človek má zdravý rozum, keď pri oslave narodenín prednáša takú reč. Každý však vedel, čo tým myslí. Ako ťažko  kardinál König trpí tým, čo všetko musel v svojom pokročilom veku zažiť.  Nikto v Rakúsku s takouto  nomináciou nepočítal a bolo evidentné, že Groer sa ani svojím spôsobom konania, ani  príhovormi, ani ničím iným Königovi nevyrovná. Veriaci začali dávať stále viac najavo svoju nespokojnosť s tým, čo sa stalo. Podotýkam, že sa to odohralo ešte pred vypuknutím aféry so sexuálnym zneužívaním študentov Groerem. Keď potom ale v roku 1987 došlo k ďalšiemu menovaniu nového pomocného biskupa pre Groera, ktorým sa mal stať Kurt Krenn zo St. Pöltenu, v tom  čase všetky aktívne hnutia vo vnútri rakúskej cirkvi – mládežnícka skupina Jungschar, Cursilio, Aktion 365, kňazi, Männerbewegung, Basisgemeinden i všetkých 23 dekanov z Viedne sa snažilo Krenna prehovoriť, aby neprijal svätenie na biskupa. Proti jeho menovaniu sa písali petície. Nič nepomohlo, pápež ho vymenoval proti vôli ľudu. (Z tej doby pochádza škodoradostná verzia známej rakúskej hudobnej  omše: Groer Gott wir loben dich, Krenn wir presein deine Stärke, 257: Großer Gott wir loben dich, Herr wir presien deine Stärke)
To, čo sa udialo v deň svätenia vo viedenskom Stephansdome vošlo do dejín, ale málo ľudí o tom vie pretože sa o tom nehovorí. V ten deň sa konal Schweigemarsch – od Heldenplatzu cez Stephansdom išiel tichý sprievod asi dvoch tisícok katolíkov, ktorí protestovali proti sväteniu Krenna. Sprievod sprevádzala polícia ako pri každej demonštrácii. Potom sa stalo niečo, čo nemá obdobu. Ľudia si ľahli pred vchod do katedrály, aby Krenn nemohol do nej vstúpiť. Keď policajti videli, že vchod je zatarasený ležiacimi telami, zdvihli Krenna nad hlavu a preniesli ho opatrne nad telami  protestujúcich dovnútra. 
 Tu sa musím zastaviť a ešte raz zopakovať, čo som povedal, aby som si bol istý že chápete, čo hovorím: Polícia – proti vôli veriacich, nad ich telami – preniesla budúceho biskupa do katedrály. Kedysi na začiatku kresťanstva sa stávali biskupmi adepti per exclamation, slobodnou voľbou ľudu a tu bol niekto vysvätený na biskupa proti vôli ľudu.  Iste si viete predstaviť, čo táto skutočnosť spôsobila v Rakúsku a v celom svete. Od tejto chvíle začala byť voči cirkevnej hierarchii vnímavá a kritická i tá časť rakúskych veriacich a občanov,  ktorým až doteraz bolo jedno čo sa tu deje. Pri každej ďalšej nominácii na úrad biskupa sa diali bežne podobné protestné akcie: či už to bolo pri menovaní biskupa Klausa Künga vo Vorarlbergu  tam tiež vtedy ľudia kričali : Aj my sme cirkev, aj my máme právo, aby nás bolo počuť, alebo pri menovaní Georga Edera v Salzburgu, keď sa šírili hlasy za otvorenú cirkev – offene Kirche – v ktorej je možné hovoriť o svojich veciach nahlas alebo Weg der Hoffnung – túžba po ceste nádeje, ako skandovali ľudia v St. Pöltene.
Tieto biskupské nominácie ľudí natoľko podráždili, že sa začali spájať v rôznych krajoch Rakúska a vytvárať kritické  skupiny. Počtom síce malé, nemali žiadnu špeciálnu  platformu, ale existovali. Vytvorilo sa Fórum – združenie rôznych zoskupení: Kirche ist Gemeinschaft (Cirkev je spoločenstvo), 9. Mai  (v Holandsku vzniklo hnutie 8. máj, tak aby sa tie čísla nemýlili),  Regenswurm (dážďovka) – aspoň vysvetlím zmysel tohto hnutia: Wir sind die, die im Dreck, im Abfall leben, wir machen den Humus für die neue Kirche, t .j.   My sme tí, čo žijú vo výkaloch a odpadkoch, my tvoríme humus, z ktorého vyrastie nová cirkev. Všetky tieto hnutia sa potom zjednotili a vytvorili akýsi  Sammelbegriff – spoločný titul pre všetky svoje aktivity a boli nazvané Offene Kirche Österreich – Otvorená rakúska cirkev. Od osemdesiatych rokov sa hnutie začalo šíriť za rakúske hranice do Nemecka, Belgicka, Holandska, Francúzska, Španielska, Portugalska, dokonca i do komunistického Maďarska – tu bol hnacím motorom piaristický kňaz Bulanyi Györgi v katolíckej akcii Bokor – horiaci ker (desaťčlenná rodina prepisovala na písacom stroji s kopírovacím papierom preklady teologických kníh. Potom všetko naložili do trabanta a išli to odovzdať na dohodnuté miesto. Sledovala a chytila ich polícia, všetko zhabala. Po výsluchoch sa vrátili domov a  znovu pokračovali v tejto samizdatovej činnosti) a Československa, kde túto novú, otvorenú cirkev šíril doteraz žijúci a v minulosti tajne svätený biskup Fridolín Zahradník. Nové hnutie silnelo a rozširovalo sa nielen čo do počtu členov, ale aj čo počtu krajín.

Wir sind Kirche!

Potom ale prišiel rok 1995, keď ako výbuch bomby spôsobila správa, ktorá sa objavila v týždenníku Profil (26. 3. 1995), kde akýsi Jozef Hartmann hovoril v interview o tom, že bol pred rokmi zneužívaný terajším arcibiskupom Groerom, ktorý v tom čase pôsobil v seminári ako duchovný. Reakcie cirkvi  boli samozrejme radikálne zamietavé, avšak bomba už vybuchla a skazu, ktorú šírila nebolo možné zastaviť.  Kardinál Groer (1919 – 2003) mlčal a keď aj  odstúpil, nikdy sa k ničomu nepriznal a svoje tajomstvo si vzal do hrobu.
Z toho času si pamätám jednu verejnú diskusiu v televízii, ktorej sa zúčastnil pomocný biskup Kurt Krenn a vtedajší generálny vikár Helmut Schüller, ktorý verejne  pred kamerou a pred celým rakúskym národom Kurta Krenna vyzval, aby tiež odstúpil.  Niečo také sa v Rakúsku ešte nestalo. Lenže  konsekvenciou tohto vysielania nebolo to že by odstúpil Krenn, ale že Helmuta Schüllera zbavili funkcie generálneho vikára. Tým sa situácia vo vnútri cirkvi vyhrotila ešte viac. Na túto dobu majú snáď najhoršie spomienky bývalí učitelia náboženstva na školách (ako vieme v Rakúsku sa náboženstvo vyučuje i na stredných školách). Traja  z nich – Dr. Thomas Plankensteiner (dnes krajský školský inšpektor v Tirolsku),  Dr. Marta Heizerová (dnes dôchodkyňa a zástupkyňa predstaveného WSK,  bývalá asistentka na teologickej fakulte vo  Viedni)  a Mag. Bernadette Wagnleitnerová (dnes žije v ústraní, už nie je aktivistkou), ktorí  sa poznali z rôznych protestných akcií, tlak už  nevydržali a o neúnosnom stave  katolíckej cirkvi začali hovoriť aj s inými ľuďmi. Podnetom k tomu bola celkom banálna reakcia manželky Thomasa Plankensteinera, keď po vypuknutí škandálov so  zneužívaním mládeže prichádzal  domov znechutený a  frustrovaný, že nemôže vo vyučovaní  náboženstva pokračovať, pretože mu žiaci v triede kladú neustále otázky, ako je možné že kňaz zneužíval mladých študentov: “Jammere nicht mehr, tu etwas!” (Nenariekaj stále, ale začni niečo robiť!) A on ozaj začal. Pri stretnutí s Martou Heizerovou a  Bernadettou Wagnleitnerovou si pripomenuli, ako v roku 1989 pri páde komunizmu vo Východnom Berlíne ľudia kričali: “Wir sind das Volk!” (My sme národ!  Inými  slovami: Nielen komunistickí predstavitelia moci majú právo užívať si slobodu, to samé právo máme i my, ľud tohto národa.) Inšpirovaní touto akciou rozhodli sa založiť podobné hnutie vo vnútri cirkvi, právne fungujúce spoločenstvo a dali mu názov Wir sind Kirche!  Prvým krokom v histórii tohto nového právneho zoskupenia bolo zavedenie cirkevného referenda – Kirchenvolksbegehren. Výraz “begehren” má však dvojaký význam: muž, ktorému sa páči určitá žena a on by si ju rád získal – er begehrt die Frau –  po nej túži, ale zároveň ju  tiež požiada o ruku. Kirchenvolksbegehren teda znamená, že cirkevný alebo Boží ľud po niečom túži – po slobode Božích detí, po väčšej slobode,  ktorá je rovnaká pre všetkých, nielen pre biskupov a cirkevnú hierarchiu. 
Referendum sa uskutočnilo v dňoch 3. až  25. júna 1995 a podpísalo ho viac ako 500 tisíc katolíkov, takmer 10 percent   všetkých rakúskych veriacich. Išlo o týchto päť požiadaviek:  
-           právo spolurozhodovať pri voľbe biskupa, väčšie právo žien pri liturgii
-          zrušenie povinného celibátu
-          zavedenie humánnejšej sexuálnej morálky
-          zrušenie prísnych antikoncepčných opatrení, povolenie potratu
-          vrátenie pôvodného zmyslu slovu Evanjelium;  Euangelion = Radostná zvesť, teda Frohe Botschaft,  nie  Drohbotschaft

K tomuto niekoľko poznámok: I  keď v tom čase už  existovali počítače, začínali členovia hnutia z ničoho – rozosielali poštou programy protestných akcií, používali obyčajný papier, lepili známky. Zo strachu pred možnými represiami zo strany cirkevnej hierarchie – referendum podpísalo tiež veľa kňazov, rehoľníkov a rehoľníc – všetky vyplnené formuláre uložili do trezoru istého notára v Innsbrucku.
Veľmi stručne zhrnuté – k založeniu hnutia “Wir sind Kirche!” prispeli  tri fenomény:
-          pohyb, prúd, všetko čo sa dialo v cirkvi od II. vatikánskeho koncilu
-          prepuknutie aféry kardinála Groera
-          svätenie biskupa Krenna, od tejto udalosti dochádza už k aktívnej revolte.

Cirkevné reformy  nemožno delegovať. Túžba po reforme vzniká na konkrétnom mieste ako reakcia na stagnujúcu alebo spiatočnícku situáciu. Wir sind Kirche ide o vytvorenie  nového obrazu cirkvi ako spoločenstva plnoletých, svojprávnych a nezávislých osôb. Slovami jeho  predstaveného Hansa Petra Hurku: „Potrebujeme nájsť nový výraz pre našu vieru - vrátiť sa k tomu, čo je pre cirkev bytostné: byť živým a funkčným spoločenstvom bez rozdielu  sexuálnej orientácie alebo homosexuality, naučiť sa prijímať názory iných, nech sú to názory konzervatívne alebo  progresívne, nerobiť žiadne rozdiely medzi mužmi a ženami, dať všetkým možnosť zastávať funkcie, ak sa na ne cítia a sú  schopní tento úrad zastávať.“
Niekto môže namietať: ale veď o toto ide aj súčasnej cirkvi.
Hans Peter Hurka však hovorí: „Keď jej o to ide, tak nech tak robí, my jej v tom nebudeme brániť, práve naopak,  budeme sa z toho tešiť, pretože to je i náš – Wir sind Kirche – cieľ.“
(Wir sind Kirche má v Rakúsku asi 1 500 členov: z toho je asi sto kňazov. Prvým predstaveným bol Dr. Hubert Feichtelbauer: 1998-2004, odvtedy je predstaveným Hans Peter Hurka. WSK vydáva vlastný časopis, je riadené grémiom. Za každú rakúskou diecézu je jeden člen + kronikár a predstavený.)
    
Teraz niekoľko slov k ostatným reformným hnutiam, ktoré “Wir sind Kirche!” zastrešuje, i keď podľa Hansa Petra Hurku tomu tak presne nie je. Dokonca je trochu skeptický.  Z množstva reformných hnutí nemá veľkú radosť a skôr si myslí, že by sa všetky tieto hnutia mali spojiť do jedného jediného, pretože čím viac ich bude, tým viacej bude narastať tlak zo strany cirkevnej hierarchie ich rozdeliť, rozbiť… Menujem:
Priester ohne Amt (POA) – kňazi bez úradu (70-te roky)
- Laien Initiative – Laická iniciatíva 2009, (Dr. Peter       Pawlowsky)
- Pfarrer Initiative (PI) Helmuta Schüllera, založená len  v roku 2006
Priester ohne Amt
V Rakúsku žije okolo 700 kňazov suspendovaných kvôli rozhodnutiu oženiť sa. Celkove tu pôsobí okolo 3200 kňazov. Nie všetci suspendovaní kňazi sú členmi tohto dobrovoľného združenia. Je veľa takých, ktorí po odchode z kňazstva  nechcú mať s cirkvou a biskupmi nič spoločného. Tí, ktorí sú členmi Priester ohne Amt, sa občas stretávajú na rôznych miestach Rakúska, vo Viedni pravidelne každý druhý utorok večer. Stretnutie začína spoločným slúžením omše, každý raz si iný kňaz pripraví texty na čítanie, spevy, homíliu a navrhne alebo aj vedie liturgiu. Po omši nasleduje dlhé niekedy až do polnoci trvajúce agapé. V skupine do ktorej chodím ja, je veľa vzdelaných kňazov, ktorí kedysi pôsobili ako profesori teológie, neskoršie vyštudovali iný odbor, väčšinou psychológiu a dnes pracujú ako psychoterapeuti. Títo kňazi, túžiaci po oficiálnej kňazskej službe, sa vyjadrujú k rôznym situáciám v cirkvi,  ich hlavný cieľ je však jednoduchý:  poukázať na nezmyselnosť povinného celibátu.

Laická iniciatíva

Laickú iniciatívu tvoria neklerikálni členovia cirkvi – či už  muži alebo ženy. Ich hlavnou túžbou je “deklerikalizácia” cirkvi a zásadným rozdielom je širšie zapojenie laikov do liturgicko-eucharistickej činnosti: príprava bohoslužieb slova, kázeň,   vykonávanie liturgie tam, kde nie sú kňazi, rozdávanie sviatosti. Keď 19. júna minulého roku vyhlásili “Neposlušnosť voči pápežovi”,  urobili to týmto vyhlásením: 
My, členovia rímskokatolíckej cirkvi rázne vystupujeme proti smerovaniu súčasného vedenia hierarchickej cirkvi. Kvôli neustálemu odvracaniu sa od II. vatikánskeho koncilu a kvôli blokovaniu reformných požiadaviek utrpela cirkev ťažké škody.
1.
Celé desaťročia neboli realizované výsledky synod a procesov dialógu
2.
Napriek objímaniam a odvolaniu starých exkomunikácií Rím i naďalej znemožňuje vzájomné zbližovanie kresťanských cirkví.
3.
K zásadným znakom katolíckej sociálnej náuky patrí subsidiarita. Vo vnútri samotnej cirkvi je však hrubo porušovaná.
4.
Povinný celibát je témou “o ktorej sa nediskutuje”  napriek tomu, že kňazské manželstvá sú uznávané v ortodoxnej cirkvi,  podobne i už u konvertovaných protestantov a v anglikánskej cirkvi.
5.
Cirkev sa zasadzuje za medzinárodné rešpektovanie ľudských práv. Vo vnútri samotnej cirkvi však ľudské práva rešpektované nie sú.
Autoritatívny centralizmus
Za výhovorkou, že sa cirkev nemôže prispôsobiť  duchu doby, vedenie cirkvi maskuje fakt, že už od dôb Konštantínovho zmieru dochádzalo v celých dejinách k neustálemu prispôsobovaniu sa cirkvi spoločnosti a to i napriek tomu, že spoločnosti niesli v sebe kontroverzné prvky s kresťanstvom. Požiadavka spolurozhodovania a zrovnoprávnenia pohlaví nie je žiaden výmysel súčasnosti v snahe napodobňovať pravidlá demokracie. Táto požiadavka sa stala oveľa živšou práve v čase sekularizovaného sveta ako symbol proti cirkevnému odporu. Posolstvo evanjelia ako i život kresťanov v prvých storočiach jasne dosvedčujú, že táto požiadavka bola veľmi reálna už vtedy.
Rímska cirkev podľahla stále viac a viac autoritatívnemu centralizmu, ktorý je v spoločnosti 21. storočia neakceptovateľný. Nemôže sa pritom odvolávať ani na príklad Ježiša Krista, ani na praktiky prvých kresťanov. Biskupi nezastupujú svoje diecézy, ale sami seba vnímajú ako výkonné orgány rímskych direktív. Hlas veriacich sa pritom čoraz viacej ignoruje. Ten, kto sa snaží žiť za takýchto okolností svoju vieru, je postavený vo svojom svedomí pred úlohu znovuprehodnotiť tradičnú poslušnosť voči tomuto systému a dištancovať sa od noriem, ktoré sú v rozpore s kresťanským chápaním slobody.


Uvedomenie si kresťanských práv a povinností
(to je nadpis? )
My, pokrstení a pobirmovaní veriaci, posilnení spoločným všeobecným kňazstvom, cítime vo svojom svedomí povinnosť prevziať zodpovednosť za túto naliehavú situáciu. Odmietame všetky nariadenia cirkevného práva, ktoré okliešťujú ustanovenia ľudských práv, ktoré zamedzujú rozdelenie moci, znemožňujú nárok na základné a slobodné právo a zabraňujú právny proces s rešpektovaním hodnoty človeka. Žiadame novú cirkevnú ústavu. To sa vzťahuje i na súčasné pravidlá pri menovaní biskupov. Lebo ten “kto má predsedať všetkým, musí byť tiež zvolený všetkými.” (Pápež Lev Veľký, 461) Treba sa zamyslieť nad legitimitou biskupov, ktorí boli zvolení do takéhoto úradu bez toho, že by mali byť zapojení do konkrétneho života miestnej cirkvi. Spájanie farností na jednej strane a likvidácia iných farností na strane druhej je výsledok nedostatku kňazov, ktoré zapríčinilo samo vedenie cirkvi svojimi dekrétmi o tom, kto môže viesť farské spoločenstvo. Nebudeme akceptovať poškodzovanie takých farských spoločenstiev, v ktorých je zrejmá túžba po náboženskom a sociálnom poslaní. Tieto spoločenstvá majú právo na svojho predstaveného či predstavenú. Ak nie je biskup schopný sprostredkovať vedenie takejto farnosti, zvolia si spoločenstvá sami svojho predstaveného. Cirkevno-právne predpisy nesmú byť prekážkou toho, aby bola Eucharistia i naďalej vo všetkých spoločenstvách vrcholom, prameňom a posilou kresťanskej slávnosti. Tak o tom hovorí i Liturgická konštitúcia v bode 10. Preto budeme hľadať cesty, aby sme našli laikov, ktorí budú schopní viesť eucharistickú bohoslužbu a zároveň pri nej i kázať. Povzbudzujeme rozvedených a znovu vydaté ženy i znovu oženených mužov k tomu, aby začali pristupovať k prijímaniu, tak ako je to možné vo Východnej cirkvi, ktorá je súčasťou rímsko-katolíckej cirkvi. Ako znamenie proti škandálu rozdelenia pozývame veriacich všetkých konfesií k spoločnej oslave Pánovej večere. Žiadame našich biskupov, aby prijali túto skutočnosť, spojili sa s božím ľudom a pričinili sa tak k znovuzískaniu stratenej vierohodnosti cirkvi.
           Neviem, čo by som ešte k týmto bodom dodal. Nedávno som napísal text, ktorý bol tiež uverejnený v časopise Getsemany: “Rakúsko píše cirkevné dejiny. To malé Rakúsko je ozaj pre mnohých zdrojom nádeje.“ Keď som sa na Štedrý deň stretol na jednej viedenskej ulici s Dr. Richardom Pickerom, ženatým kňazom, kedysi profesorom teológie, doteraz činným psychoterapeutom i keď už má 80 rokov, povedal mi: “Peter, som tak rád, že som sa na staré kolená dožil tohto všetkého, čo sa teraz v Rakúsku deje. Keby mi niekto povedal – pozrite cirkev umiera, tak mu odpoviem, že neumiera. Práve všetky tieto hnutia dobrovoľníkov, laikov, ľudí bez privilégií ktorí sa usilujú o reformy, sú pre mňa znamením, že cirkev žije...”

Farárska iniciatíva

Výzva k neposlušnosti

Dlhodobé ignorovanie požiadaviek na realizáciu cirkevných reforiem rímskou kúriou, ako i nečinnosť biskupov, nám nielen dovoľuje, ale v našom svedomí nás priam vyzýva k samostatnému konaniu. 

1.
Počas každej bohoslužby vyslovíme v spoločných modlitbách prosbu za realizáciu cirkevnej reformy. Berieme vážne slová Písma: Proste a bude vám dané. Pred Bohom platí právo slobody slova.

2.
Nebudeme brániť ľuďom s dobrým úmyslom v tom, aby prijali eucharistiu. To platí predovšetkým pre rozvedených a znovu zosobášených, ako i pre členov iných kresťanských cirkví a v niektorých prípadoch i pre tých, čo vystúpili              z cirkvi.


3.
V nedeľu a vo sviatok nebudeme celebrovať viacero omší a nebudeme povoľovať slúžiť omše kňazom, ktorí sú na cestách, ako ani tým kňazom, ktorí sú cudzí miestnemu spoločenstvu. Je lepšie sláviť samostatne zorganizovanú bohoslužbu slova než konať liturgické divadelné hry.

4.
V budúcnosti budeme nazývať slávenie liturgie božieho slova s udeľovaním sv. prijímania ako "nekňazskú eucharistickú slávnosť." Takto budeme svätiť nedeľu v tejto dobe nedostatku kňazov.

5.
Zákaz kazateľskej činnosti pre kompetentne vzdelaných laikov a učiteľov či učiteľky náboženstva budeme ignorovať. Práve v ťažkých dobách je potrebné ohlasovať slovo Božie.

6.
Budeme sa usilovať o to, aby každá farnosť mala svojho duchovného vodcu: muža alebo ženu, ženatého alebo slobodného, či už vo funkcii úradnej, t. j. na plný úväzok alebo vo funkcii dobrovoľníka. Nebudeme podporovať zlučovanie farností, ale presadzovať nový kňazský obraz.

7.
Budeme využívať každú verejnú príležitosť k tomu, aby sme šírili myšlienku pripustenia žien ku sväteniu, ako i povolenie, aby ženatí kňazi mohli slúžiť omšu. Považujeme ich za Boží dar, za kolegyne a kolegov v duchovnej službe ľuďom.

Okrem toho sme solidárni s tými kolegami, ktorí kvôli uzavretiu sobáša nemôžu vykonávať kňazskú službu. Sme solidárni i s tými, ktorí napriek vzťahu naďalej vykonávajú svoj kňazský úrad. Obidve skupiny počúvajú hlas svojho svedomia, tak ako to konáme i my týmto protestom. Vidíme v nich podobne ako v pápežovi či v biskupoch, "našich bratov." Čo má znamenať výraz  "spolubrat" nevieme. Jeden je náš majster - my všetci sme bratia  a sestry. Medzi kresťankami a kresťanmi by sme sa mali nazývať len takto. Preto teraz povstávame, o to sa chceme usilovať, za to sa chceme modliť. Amen.
        

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára